nb_u41 Nobelhjerne

Nobelpris till Norge för hjärnans GPS

Den här veckan har en rad forskare fått den ultimata klappen på axeln. I kategorin medicin tilldelades nobelpriset en brittisk-norsk trio, som har hittat vårt lokalsinne.

9 oktober 2014 av Carsten Nymann

1971 lade britten John O’Keefe fram fyndet av några speciella celler i hjärnan på en försöksråtta vars aktivitet var avhängig av var råttan befann sig.

O’Keefe menade att dessa så kallade ”platsceller” skapade en karta i hjärnan som hjälpte djuret att orientera sig.

Få hjärnforskare var eniga och rapporten blev på det stora hela ignorerad. Den här veckan mottog O’Keefe tillsammans med två yngre kollegor nobelpriset i medicin.

Norrmän vidareutvecklade teorin

Norrmännen Edvard Moser och May-Britt Moser från Universitetet i Trondheim snubblade 2005 över ett annat område i hjärnan vars celler fungerar mer eller mindre som ett sjökort med längd- och breddgrader.

Genom att kombinera dessa nyfunna celler – av forskarna kallade “grid”-celler – med O’Keefes upptäckter 34 år tidigare, har forskarna identifierat en slags inre GPS, som hjälper oss att placera oss själva i världen.

Hjälp till Alzheimer-patienter

Cellerna stöder emellertid också vårt autobiografiska minne, som bland annat bygger på episoder vi har upplevt i våra liv.

Hoppet är därför att forskarnas arbete kan leda till en bättre förståelse för vad som händer i hjärnan på patienter som lider av sjukdomar som Alzheimer och demens.

Priser för LED-glödlampor och mikroskop

Nobelpriset i kemi gick till Eric Betzig, Stefan W. Hell och William E. Moerner för uppfinnandet av en metod för extremt högupplöst mikroskopi som gör det möjligt att studera celler på molekylnivå.

Nobelpriset i fysik gick till ännu en trio bestående av Isamu Akasaki, Hiroshi Amano och Shuri Nakamura. De tre har utvecklat effektiva blå lysdioder – i dagligt tal kallat LED.

Som alltid utdelas priserna formellt vid en ceremoni i Stockholm den 10 december.