Orlando Serrells baseball

Superminnet: Baseball gav superminne

10 augusti 2012 av Henrik Elling

Orlando Serrells hjärna rymmer kanske nyckeln till hur vi alla kan bli minneskonstnärer.

Som 10-åring träffades Serrell av en baseball på sidan av huvudet. Efter ett par månaders huvudvärk upptäckte den amerikanske pojken att han börjat utveckla en speciell egenskap. När människor nämnde ett visst datum, kunde han säga vilken veckodag det infallit på och hur vädret varit den dagen.

Sedan dess har Serrell kunnat återge varje dag som han upplevt i sitt liv. Förmågan ser man i regel bara hos så kallade savanter, hos vilka den är medfödd och ofta hämmar andra delar av hjärnan, så att savanterna fungerar dåligt socialt.

Serrell är speciell, eftersom hans förmåga kickstartade efter ett slag mot hjärnan. Forskarna hoppas en dag komma fram till vilket centrum i Serrells hjärna som gett honom superminne.

Jakten på Serrells gåta

Hjärnforskare kan fortfarande inte förklara hur Orlando Serrell plötsligt fick ett övermänskligt minne. Därför har de undersökt hans hjärna i hopp om att hitta den förändring som skulle kunna ge oss alla superhjärnor.