Woman sleeping

Sov dig till ett bättre minne

Djup sömn och drömsömn styrker olika typer av minne. Det visar en undersökning från University of Montreal i Kanada.

16 februari 2015 av Karen Grubbe & Gorm Palmgren

Djupsömn styrker ditt närminne. Det är slutsatsen av en studie där sömnforskaren Tore Nielsen från University of Montreal i Kanada har analyserat försökspersonernas sömn och jämfört den med deras förmåga att spela diverse spel som ställer olika krav på minnet.

Forskare kombinerade spel och sömn i försök

I ett försök lät Tore Nielsen 22 försökspersoner spela olika spel som samtliga ställde krav på minnet, innan de fick sin nattsömn.

Det ena spelet, Tornen i Hanoi, går ut på att flytta klossar fram och tillbaka mellan tre staplar tills de står i en bestämd ordning. Från tidigare försök vet forskaren att spelet ställer stora krav på faktaminnet.

Det andra spelet, Corsi block-tapping, ställer däremot krav på procedurminnet. Här ser man en annan person röra vid några klossar i en slumpmässig ordning och därefter ska man själv röra klossarna i samma ordning.

Då försökspersonerna hade lärt sig spelet sov de en hel natt medan forskaren analyserade deras sömnfaser.

Resultat: Sömn styrker flera typer av minne

Nästa dag spelade försöksdeltagarna båda spelen igen. Några av deltagarna hade blivit bättre på att spela Tornen i Hanoi, men inte Corsi block-tapping.

Analyserna av deras sömn visade att de under natten hade tillbringat relativt lång tid i halvdjup sömn. Det hade uppenbarligen stärk deras faktaminne.

En annan grupp försöksdeltagare hade blivit bättre på Corsi block-tapping, men inte Tornen i Hanoi. Dessa personer hade tillbringat relativt lång tid i drömsömnen, vilket hade styrk deras procedurminne.

Sömn motverkar att hjärnan krymper

Ut över att stärka ditt minne kan god sömn även förhindra att hjärnan krymper. Läs mer här:

Din sömn har fyra faser

Under natten glider du in och ut ur fyra typer av sömn. Tilsammans utgör de en cykel som upprepas flera gånger under din sömn.

? LÄTT SÖMN Du är delvis medveten och musklerna är avslappnade. Del av den totala sömnen: 5%

? HALVDJUP SÖMN Du är omedveten och musklerna är helt avslappnade. Del av den totala sömnen: 50%

? DJUPSÖMN Du är helt omedveten och musklerna helt avslappnade. Del av den totala sömnen: 25%

? DRÖMSÖMN Du är delvis medveten och musklerna är helt bortkopplade. Del av den totala sömnen: 20%

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: