Hukommelse1

Fem saker som förbättrar ditt minne

Ta en svängom och knyt dina nävar. Vetenskapen har flera överraskande tips på hur du förbättrar ditt minne.

20 maj 2016 av Nanna Vium

Inköpslistor, din mormors födelsedag eller de två sista siffrorna i ett telefonnummer.

De flesta av oss då och då att vårt minne sviker oss och ersätts av en black out.

Men nu finns det råd för de glömska. Enligt forskare finns det nämligen flera saker man kan göra på egen hand för att förbättra minnet.

1. Träna minnet innan du somnar

Det kan kanske vara en bra idé att ta en liten tupplur under en föreläsning eller ett möte då och då.

I varje fall visar en undersökning från University of Notre Dame i USA att det är lättare att komma ihåg ny kunskap om man somnar kort tid efter det att man lärt sig den. Det beror bland annat på att den nya kunskapen inte störs av andra intryck.

2. Säg det högt och hjälp ditt minne

Nästa gång du lägger dina bilnycklar någonstans kan det vara bra att säga platsen de ligger på en gång högt för dig själv.

Experter pekar ut säg det högt-tekniken som ett av de enklaste sättet att komma ihåg ny kunskap på.

3. Knyt din näve

Om du inte har tillgång till papper och penna när du ska göra din inköpslista finns här råd att hämta.

En amerikansk studie från 2013 visar att det har en positiv effekt på ditt minne om du knyter din högra hand så hårt som möjligt runt en gummiboll innan du ska lära dig en lång lista med ord och sedan knyter din vänstra hand när orden ska tas fram från ditt minne igen.

Forskarna menar att rörelsen aktiverar de regioner i hjärnan som rör minnet.

4. Dansa salsa och träna minnet

Studier har visat att om personer som dansar ofta i lägre utsträckning drabbas av demens. Enligt utsago är musik med starka rytmer och mönster, som reggae och salsa, vara bäst för att träna ditt minne.

Ju mer komplex dansen är desto större utmaning får hjärnan.

5. Ät fisk och få bättre minne

Om du vill bli bättre på att komma ihåg telefonnummer och viktiga datum är det en bra idé att äta mer grönsaker, nötter, kyckling och fisk och att dra ned på mängden rött kött och mejeriprodukter.

En studie från University of Alabama visar att för personer som följer den så kallade medelhavsdieten, med ett högt innehåll av bland annat omega-3-fettsyror, är sannolikheten att de får problem med minnet 19 procent mindre.

Nu kan du också få hjälp att glömma saker

Det kan också finnas saker i ditt minne som du inte vill komma ihåg längre. Även det kan forskarna hjälpa dig med nu.

Läs mer om det i vår artikel:

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: