Albert Einstein Wien

Vad är IQ?

Har vi blivit klokare under det senaste seklet?

Människor idag är mycket längre än generationen före oss. Kan livsvillkoren ha haft samma inverkan på vår intelligens?

Undersökningar visar att människor blivit bättre på att lösa intelligenstest under de senaste 40 åren. Man har därför tvingats höja kraven för att hålla den genomsnittliga intelligenskvoten på 100, där den skall ligga. Frågan är givetvis, om detta verkligen beror på högre intelligens eller bara på bättre undervisning i skolan. Det intressanta är dock att det inte så mycket är språkliga och matematiska uppgifter som människor blivit bättre på att lösa utan små praktiska uppgifter, till exempel att lägga bitar i ett mönster. Den australiske forskaren R W Howard har dessutom påpekat att schackmästare har blivit allt yngre under de senaste årtiondena. Det kan dock bero på att man väljer ut och tränar dem tidigare. Den stigande intelligenskvoten kan enligt en del forskare bero på en bättre kost, som ökat vår genomsnittslängd under 1900-talet. I så fall beror högre intelligens inte på en plötslig genetisk ändring, mutation, utan på ett bättre utnyttjande av kroppens resurser. En del forskare menar att intelligens kan variera från en plats och en tid till en annan. En del kulturer har till exempel idealiserat musik, andra matematik. Om intelligens i bemärkelsen kombinationsförmåga och nytänkande uppfattas som något som ger prestige, kommer många att söka en intelligent partner. Det naturliga urvalet kommer därför att göra vår art mer intelligent. Det kommer dock att ta många tusen år – om det inte plötsligt dyker upp en ny intelligens.