© Shutterstock

Hjärntränaren: Träna din talförståelse

Håller du din hjärna i form? Mental styrketräning får hjärncellerna att skapa nya kopplingar samtidigt som hjärnbarken växer. Vårda dina intellektuella muskler med Illustrerad Vetenskaps hjärnträning.

8 maj 2018 av Rikke Jeppesen

1. Fokus: Talförståelse

Tillhör du dem som lyser upp när notan ska delas upp på sju, eller har tabeller, matteregler och algebra försvunnit från ditt minne med åren?

Begreppet ”talförståelse” är vanligt och många undersökningar bygger på idén om att vi är födda med förmågan att skilja mellan mängder och under barndomen antingen finputsar vår matematiska förmåga eller lämnar dem på ett barns nivå.

Lär dig mer om den elektriska superdator som gömmer sig under ditt kranium i Illustrerad Vetenskap.

Men du kan förbättra din talförståelse genom hela livet. Din hjärna är plastisk – den omformar sina förbindelser när du lär dig något nytt eller stärker speciella områden.

2. Träning

Du kan hjälpa din matematiska intelligens på väg genom att lösa sudokun, gissa gåtor eller göra svåra mattetal i huvudet.

Eller så kan du försöka att lösa uppgifterna här. Lösningarna står längst ned på sidan.

1.Vilken siffra ska stå på frågetecknets plats?

2. Vilken siffra ska stå på frågetecknets plats?

© Anker Tiedemann

3. Vilket är det vända kortet?

© Anker Tiedemann

4. Vilken siffra ska stå på frågetecknets plats?

3. Här tränar du

Forskare från Stanford-universitetet i USA har visat att en speciell grupp hjärnceller aktiveras när vi löser matematiska tal.

Och att samma hjärnceller vaknar upp när vi talar om obestämda mängder som "något mer", "många", "alla" eller "varje".

De matematiska hjärnkopplingarna sitter i området Sulcus Intraparietalis, som löper längs båda sidorna av hjärnan på ytan av parietalloberna.

Därför tror forskare att talförståelsen ligger i kopplingarna i det området.

Engelska forskare har också visat att personer som normalt inte har problem med matematik får svårt att räkna om hjärnkopplingarna i Sulcus Intraparietalis rubbas.

4. Träna vidare

I Illustrerad Vetenskap 10 kan du lära dig hur du bygger om din hjärna till en miniräknare som kan göra beräkningarna snabbare – och med färre fel. Tidningen är späckad med uppgifter som gör din hjärna skarpare och så kan du läsa om hur forskarna vill boosta ditt kontrollcentrum genom att leda ström dit.

Beställ din prenumeration nu så ger vi dig ett superbra erbjudande:

• Åtkomst till våra e-tidningar, bland annat National Geographic och Sköna hem
  • En elegant Bluetooth-högtalare från Sonitum
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap

Slå till nu och få hela paketet för vara 49:50 kronor – du sparar 397 kronor.

Lösningar

1. Lösning: 0. Det nedersta femsiffriga talet är skillnaden mellan det mittersta och det översta talet.

2. Lösning: 29. Varje motstående sifferpar ger summan 37.

3. Lösning: Spader 5. I varje vågrät rad visar det tredje kortet skillnaden mellan de två första. De lodräta kolumnerna anger vilken färg kortet ska ha.

4. Lösning5. I varje figur är summan av två diagonalt motställda tal densamma.

Testa din IQ här:

Illustrerad Vetenskap står bakom nätets förmodligen mest exakta och vetenskapligt validerade IQ-test - utvecklat på bakgrund av det allmänt erkända WAIS-III testet (Wechsler Adult Intelligence Scale III).

Det är det närmaste du kan komma en exakt mätning av ditt IQ.

>> GÖR TESTET HÄR!