bigbrain coverpic

Hjärnmodell i 3D visar alla detaljer

BigBrain är 50 gånger mer detaljerad än tidigare datormodeller.

30 oktober 2013

En internationell forskargrupp har skapat den hittills mest detaljerade 3D-datormodellen av hjärnan utifrån 7404 tunna skivor av en människohjärna. I de datormodeller man hittills har haft mäter de minsta synliga delarna en millimeter åt varje håll, men i den nya modellen kommer forskarna så nära att de kan se detaljer som är 50 gånger mindre.

Google Earth för hjärnan

”BigBrain” kallas datormodellen, och den fungerar lite som Google Earth, där forskarna i stället för att zooma in jordklotet kan gå på upptäcktsfärd var som helst i de slingrande kringelikrokarna av hjärnan och se hur neuronen är organiserade.

BigBrain är skapad utifrån en normal och frisk hjärna från en 65-årig kvinna. Hjärnan skars i totalt 7404 skivor som skannades med hög upplösning. 3D-hjärnmodellen gör det bland annat möjligt att studera hur cellerna ser ut i gränsområdena mellan de enskilda hjärnområdena.

BigBrain är resultatet av ett femårigt samarbete mellan tyska och kanadensiska forskare, och de arbetar redan med att skapa BigBrain 2.

Så fungerar BigBrain

1. Hjärnan kapslas in i paraffin, så att den blir fastare i konsistensen. Därefter skärs den i 7404 skivor av 0,02 millimeters tjocklek med en mikrotom, en avancerad skärmaskin.

2. Skivorna behandlas med en färglösning för att framhäva kontrasterna och läggs sedan sida vid sida i ramar. Därefter skannas de in med högsta möjliga upplösning.

3. Skanningarna samlas till en 3D-modell av hjärnan, i vilken forskarna kan zooma in detaljer som är mindre än ett människohår

Video: Så ser hjärnan ut i 3D

Se forskarna navigera runt i hjärnan och fokusera på vilket utsnitt som helst.

Ambitiösa projekt samlar all kunskap om hjärnan

BigBrain ingår i det EU-finansierade Human Brain Project, som siktar på att inom tio år samla all kunskap om hjärnan i datorsimulationer.

USA har inlett hjärnforskningsprojektet BRAIN Initiative. Amerikanerna.vill kartlägga aktiviteten i alla hjärnans 86 miljarder neuron.

Till det kommer stora projekt som Human Connectome Project, som skall kartlägga alla hjärnans fysiska förbindelsevägar.