autisme gravide

Forskare: Mjölk och kött motverkar autism

Genmutationer anses ha skylten i många fall av autism hos barn. Men nu har forskarna hittat ett sätt att tygla mutationerna på.

21 april 2016 av Karine Kirkebæk

Autismens mystiska gåta kan kanske lösas med något så enkelt som mjölk och kött.

Dessa livsmedel innehåller aminosyran karnitin som forskarna från Texas A&M University nu tror kan minska risken för att utveckla autism hos foster.

Autism hos en procent

Omkring en procent av världens befolkning anses ha en diagnos innan det autistiska spektrat och mellan 40 och 60 procent av dem är också diagnosticerade med en grad av intellektuell funktionsnedsättning. Det skriver Science Alert.

Hundratals olika gener har förknippats med autism. Ett av dem är genen TMLHE.

TMLHE har en viktig roll i en kemisk reaktion som får celler att förbränna fettmolekyler för att producera energi som används till att bygga upp hjärnan i fosterstadiet.

Mutation kan medföra autism

En mutation i den här genen har en negativ effekt på de neurala stamcellerna som bidrar till att utveckla hjärnan i de tidigaste stadierna.

Forskarna från Texas såg under försök med möss att risken för autism, som är kopplad till TMLHE-mutationer, kan kontrolleras genom att fostret får tillräckligt med karnitin under den första tiden när hjärnan utvecklas.

Tillskott sänker risken för autism

Bägge föräldrarna kan ge vidare en defekt TMLHE-gen. Flickor har två kopior av genen – en från bägge föräldrarna – medan pojkar endast har en kopia av genen från modern.

Forskarna rekommenderar därför att kvinnor som har en TMLHE-mutation ska ta kartinin-tillskott under sin graviditet för att minimera risken för autism – speciellt hos hos pojkfoster.