© Shutterstock

En eftermiddagslur skärper hjärnan

En tupplur efter lunch kan få din hjärna att prestera lika bra som om den var fem år yngre. Men det beror på hur länge du sover på eftermiddagen.

17 januari 2017 av Karine Kirkebæk

Det krävs kanske en viss övertalning av din chef eller lärare för att få lov att ta en tupplur på eftermiddagen i vardagen.

Men forskningen ger dig de rätta argumenten för att kunna hävda att en tupplur under dagen är en bra idé.

Forskare från University of Pennsylvania i USA har kommit fram till att en kort sömn på eftermiddagen styrker människans hjärna och förmåga att minnas. Faktum är att hjärnan presterar lika bra efter den tuppluren som om den vore fem år yngre.

En tupplur gör gott visar test

I studien fick 3 000 människor – där 60 procent fick ta en tupplur efter lunchen på i genomsnitt 63 minuter – göra olika minnes- och matematikprov.

Studien visar att personer som sover en timme efter lunch får högre resultat i de olika testen än de som inte sover.

Sov inte mer än en timme

Men det visar också att tupplurens längd är avgörande för dess effekt. De som sov i cirka en timme presterade bättre än dem som som antingen mer eller mindre.

De försökspersoner som inte tog en tupplur eller som sov mer eller mindre än en timme fick fyra till sex gånger sämre resultat i testen än de som tog en tupplur på cirka en timme.

”Tuppluren på en viss längd kan kopplas till bättre kognition och kan vara ett viktigt medel till att förbättra kognitionen hos äldre vuxna”, anser forskarna.

Kognition är förmågan att förstå nya sammanhan och lära nya saker genom tankar, upplevelser och sinnesintryck.