Läkaren John Rask demonstrerar hur en elchock skickas iväg från två elektroder på sidan av huvudet.

© Nick Fojud

Elbehandling får hjärnan att växa

I 80 år har läkare botat deprimerade människor genom att skicka ström genom deras hjärnor. Men först nu vet forskarna varför elbehandlingen fungerar.

13 mars 2017 av Rikke Jeppesen & Gorm Palmgren

200 volt far igenom hjärnan och får kroppen att krampa.

Elchocker, som det tidigare kallades, låter främst som en hemsk tortyrmetod, men sanningen är den att sedan 1938 har läkare använt den kontroversiella behandlingen för att bota deprimerade patienter som har varit nära självmord.

Men det var först nyligen som forskare upptäckte varför de starka strömstötarna fungerar – elbehandlingar (eller ECT, som det också kallas) får nämligen viktiga områden i hjärnan att växa.

Deprimerade har mindre hjärnområden

Deprimerade människors hjärnor skiljer sig ofta åt jämfört med andras på två områden: Hippocampus och amygdala. Hippocampus är viktig för vårt minne och har tillsammans med amygdala även en viss kontroll över våra känslor.

>> Intresserad av medicinsk vetenskap? Köp vår tidning här och läs mer.

Hos deprimerade människor fungerar inte samarbetet mellan de båda hjärnområdena och de nya studierna visar att både hippocampus och amygdala är mindre hos människor som lider av långa och återkommande depressioner.

Hjärnan växer efter behandling

Men nu har ett forskarteam från Københavns Universitet i Danmark visat att det är just de här två områdena som växer när hjärnan behandlas med elstötar.

Resultaten är banbrytande eftersom hjärnforskare länge trott att det är omöjligt att få vuxna människors hjärnceller att växa samt att elbehandlingar har misstänkts ge motsatt effekt, nämligen att de skadar hjärnan.

Testa din IQ med vårt stora test!

Illustrerad Vetenskap står bakom nätets förmodligen mest exakta och vetenskapligt validerade IQ-test - utvecklat på bakgrund av det allmänt erkända WAIS-III testet (Wechsler Adult Intelligence Scale III).

Det är det närmaste du kan komma en exakt mätning av ditt IQ.