hjernetest resultat stor

Du tar riktigt bra hand om din hjärna!

Din hjärna har tur, för du sköter väl om den.

15 december 2014 av Gorm Palmgren

De flesta andra hjärnor är garanterat avundsjuka på din, för du är väldigt snäll mot din hjärna.

Sköt om din hjärna på natten

På dagen älskar hjärnan sund kost och massor av motion, men det är även viktigt att ta hand om den på natten.

Man brukar säga att inget sker över en natt, men det gäller inte hjärnan. För att ge den bästa förutsättningarna ska man inte bara se till att den har något att jobba med, men man ska också se till att den får vila ut ordentligt mellan ansträningarna.

En lång natts sömn är helt nödvändigt för att hjärnan ska kunna rensa upp i minnet och lagra allt det du har lärt dig och upplevt under dagen, så att den är redo att hämta fram det när du har behov för det.

Undvik stress - det gillar din hjärna inte

Men även på dagen har hjärnan behov för ro och ordning, och därför är det viktigt att undvika stress. Arbetet kan bokstavligen stiga till huvudet, så hjärnan nästan överhettas och riskerar att bli utbränd.

Flera försök har visat att långvarig stress utlöser inflammationsreaktioner i hjärnan, som kan utveckla sig till depression eller till och med psykiska åkommor som ångest och schizofreni.

Ge hjärnan pauser under dagen

Därför är det viktigt att du också låter hjärnan slappna av under dagen, genom att hålla några långa och goda pauser, där du inte kollar din mejl eller bekymrar dig om allt det jobb du inte har fått gjort än.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: