hjernetest resultat mellem

Du är relativt snäll mot din hjärna!

Du är relativt snäll mot din hjärna och sköter om den. Men det finns dock utrymme för förbättrring

15 december 2014 av Gorm Palmgren

Sund kost är även bra för hjärnan

Det kan vara att du inte spekulerar så mycket över det men din livsstil tar inte bara hänsyn till din kropp utan även din hjärna.

En sund kost är nämligen helt avgörande för hjärnans prestationer. Den står för 25 procent av din dagliga kaloriförbrukning - hos små barn hela 85 procent - och den behöver bland annat B12-vitamin, C-vitamin och magnesium som man får i en sund, varierad kost.

Framförallt på morgonen är det bra att "fodra" hjärnan så att den är redo för dagens utmaningar.

Fett är mycket viktigt för hjärnans förmåga att skicka nervsignaler, men det ska vara omättat fett och de speciella omega 3-fetter man hittar i fisk.

Faktiskt har det visat sig att man får större hjärna av att äta mycket fisk.

Motion stärker hjärnan

När du motionerar är det inte bara kroppen som kommer i form.

Det fysiska arbetet ökar produktionen av ämnen som får hjärncellerna att växa och fungera optimalt, och detsamma är fallet när du utmanar dig själv med en omgång hjärngymnastik.

Undvik Alzheimer

Försök har visat att endast ett enstaka korsord i veckan kan minska risken för att få Alzheimers med 7 procent, så föreställ dig då hur bra din hjärna mår om du anstränger din tankeverksamhet varje dag.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: