vinterdepression TOP

Ljus botar vinterdepressionen

Varje år drabbas tusentals invånare i de nordligare delarna av vår värld av vinterdepression. Ofta beror det på brist på ljus. Därför är ljus också ett av det mest effektiva medlen för att bli av med de dystra känslorna.

3 november 2016 av Lise Tønner och Signe Sørensen

Mörkrets kraft är mäktig och vårt humör riskerar att hamna långt ned i kolkällaren under vinterhalvåret.

Men som tur är finns det ljusa utsikter.

När ljus träffar våra ögon utsöndrar nämligen hjärncellerna serotonin. Det är en av hjärnans viktigaste signalsubstanser som exempelvis påverkar vår aptit, sömn, inlärning och sinnesstämning.

Lär dig mer om depressioner i videon här:

Ämnet kallas ofta "lyckohormon" eftersom det finns ett samband mellan depression och nivån och aktiviteten av serotonin i hjärnan. Forskarna vet fortfarande inte exakt hur sambandet mellan serotonin och depression ser ut - bara att det finns ett samband.

En studie mätte nivån av serotonin hos personer som var benägna att få vinterdepressioner både under sommaren och under vintern och fann att nivåerna var betydligt lägre på vintern.

Lampa övervinner vinterdepression

Lyckligtvis kan du på egen hand stimulera din hjärna att utsöndra mer serotonin.

Så kallade "ljusterapilampor" sänder ut ljus med en intensitet på 10 000 lux vilket räcker för att påminna om äkta dagsljus om du sitter relativt nära lampan.

Ljuset ska helst vara blåaktigt eller vitaktigt. Bra stearinljus hjälper också, men om det verkligen ska verka får ljuset inte vara mjukt och gulaktigt.

Sitt 30-60 centimeter från terapilampan så får du hela ljusspektrumet.

Om du startar varje morgon med att äta frukost framför en ljusterapilampa kickstartar du hjärnans serotoninproduktion.

Samtidigt blir du också av med en del av den trötthet som många nästan upplever är kronisk under vintern: Ljuset startar nämligen även nedbrytningen av sömnhormonet melatonin i kroppen.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: