Aprilskämt: Banbrytande forskning: Ljust hår ger sämre sinne för humor

Om dina skämt ofta faller platt till marken är det inte ditt eget fel, visar ny forskning. Speciellt inte om du har ljust hår.

1 april 2018 av Christian Juul og Babak Arvanaghi

Upplever du ofta att du berättar en rolig historia, men att ingen skrattar? Och när en vän berättar samma historia vrider sig folk av skratt?

Fatta mod. Ny forskning visar att begravningsstämningen inte är ditt fel, utan dina geners.

Ett forskarlag från Universität Prankstadt i Baden-Baden har undersökt vilka drag som har störst inflytande över vår humor.

Ljushåriga är inte roliga

Forskarna registrerade kön, hårfärg och längd hos 707 testpersoner, som sedan ombads skriva roliga texter till ett antal bilder – så kallade memes.

Deras memes visades för 20 093 slumpvis utvalda personer som bedömde dem på en skala från 1 till 5, utifrån hur roliga de var.

Slutsatsen var tydlig: Ju ljusare hår testpersonerna hade, desto sämre var deras memes – och alltså deras humor.

Få 2 nr av Illustrerad Vetenskap + Vinyl Tech bluetooth-hörlurar – Spara 487 kr

Ljushårig meme (till vänster) och mörkhårig meme (till höger)

Gen påverkar humor

Mörk hårfärg hänger ihop med mängden av proteinet 4PR1L i hårsäckarna. Men forskarna upptäckte att proteinet också är viktigt i hjärnan.

Forskarna undersökte nyfödda möss och såg att 4PR1L påverkade utvecklingen av thalamus – det hjärncentrum som hyser vår humor.

De drog därför slutsatsen att mörkhårigas överskott av 4PR1L ger dem bättre humor än ljushåriga.

Testa din hjärna

På Illustrerad Vetenskap har vi inget test som avslöjar hur bra humor du har. Däremot erbjuder vi det bästa IQ-testet på webben, som du kan ge dig i kast med här.

Och av den nya forskningen att döma behöver du ändå bara en spegel för att ta reda på om du är rolig.