Nytårsforsæt

5 gode råd för att hålla dina nyårslöften

Din hjärna är skapad till att vara beroende. Men de dåliga vanorna kan brytas med en stor portion viljestyrka och lite hjälp från vetenskapen. Här är fem goda råd.

21 december 2016 av Christian Ammitzbøll Juul

1. Minska tiden på sociala medier

Hjärnan tvingar dig att kolla in dina vänners uppdateringar. Vissa forskare tror att beroendet av sociala medier är en variant av den psykiska sjukdomen OCD som medför tvångshandlingar. Hjärnskanningar visar också att överdrivet användande av Facebook kan bryta ned delar av din hjärna.

RÅD: Ersätt beteendet med konstruktiva handlingar som att läsa en bra bok – eller varför inte en vetenskaplig tidning. Du kan även ta bort Facebookappen på din mobil och enbart kolla sociala medier på datorn.

2. Drick mindre

Alkoholen sipprar ut ur ditt blod och in i din hjärna. Där påverkar den de hjärnceller som kontrollerar förnuft, balans och minne med uppenbara konsekvenser. Det medför stor berusning som bara överträffas av tunga droger som heroin och kokain.

RÅD: Berusningen drar dig tillbaka till flaskan om och om igen, men ha tålamod för abstinensen går över efter några dagar och kan ofta undvikas helt genom att långsamt trappa ned.

3. Skär ned på sötsaker

Socker är bättre än ett kokainrus. Försök har visat att även kokainberoende råttor väljer socker framför kokain. Men socker manipulerar ditt hungercentrum i hjärnan och får dig att sukta efter mer söta saker.

RÅD: Släng ut sockret och ersätt det med söta kryddor (som exempelvis kanel) och håll blodsockret uppe med fullkorn och grönsaker.

4. Slösa mindre pengar

Ett tryck på ”Lägg i korgen”-knappen berusar hjärnan hos vissa människor. Den dåliga vanan avspeglar sig även i andra delar av hjärnan. De som älskar att shoppa har till exempel nedsatt aktivitet i det området av hjärnan som kan förutse en pengaförlust.

RÅD: Vanen går att bli av med om du sätter ekonomiska ramar och planerar dina inköp i förväg så att du undviker impulsköp.

5. Fimpa cigaretterna och snuset

Användning av tobak förstör din naturliga förmåga att bli glad. Nikotinet överstimulerar belöningscentrat i hjärnan så att detta blir mindre mottagligt för hjärnans egna glädjesignaler.

RÅD: Abstinensen pågår ofta ett par veckor efter att du har slutat. Men du kan använda nikotintuggummi och på så sätt trappa ned långsamt så att hjärnan vänjer sig vid förändringen.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: