Hjärnan har centra för vämjelse

Alla människor känner igen känslan av att vämjas vid en osmaklig syn, till exempel myllrande larver i ruttnande kött. Vi kan också alla forma ett gemensamt ansiktsuttryck för vämjelse, och vi kan alla avläsa detta uttryck i andra människors ansikte. Nu har hjärnforskare upptäckt att det kan vara två speciella hjärnområden som skapar den universella känslan av vämjelse. Forskarna har undersökt en hjärnopererad patient, som drabbats av den ovanliga komplikationen att inte längre kunna avläsa ansiktsuttryck för eller känna vämjelse. Andra känslor hade patienten inga problem med. Patienten var opererad i hjärnområden, som hjälper oss att smaka och lukta, och de områdena skapar alltså också känslan av vämjelse.