Skräpmat en gång i veckan

Skräpmat på helgen förstör din sunda livsstil

Inte ens regelbunden och motion och de bästa matvanor kan uppväga den negativa effekten av skräpmat i slutet av veckan.

29 januari 2016 av Karine Kirkebæk

Du har ätit hälsosamt under veckans fem första dagar och har tränat flera gånger. Nu är det lördag, du är lite bakis och blir sugen på skräpmat. Äter du en hamburgare?

Ny forskning visar att du bör undvika bakismat eller andra utsvävningar i form av skräpmat på helgerna. Det är resultatet av ett forskningsförsök som nyligen har publicerats i tidskriften Molecular Nutrition and Food Research.

Forskare från University of New South Wales i Australien har påvisat att en så kallad jojo-kost, då man växlar mellan att äta sunt på vardagarna och osunt på helgerna har negativ inverkan på tarmens mikrobiota.

Ämnesomsättningen påverkas av skräpmat

Tarmens mikrobiota kallas även tarmfloran. Den täcker de omkring 100 biljoner mikroorganismer som lever i mag-tarmkanalen – bland annat protister, bakterier och svamp.

Tarmfloran har en positiv inverkan på ämnesomsättningen, näringsintaget och immunförsvaret. Men den är samtidigt kopplad till sjukdomar som inflammatoriska tarmsjukdomar och fetma.

Skräpmat skadar tarmen

I forskarnas försök ingick tre grupper av råttor; en grupp som fick uteslutande sund kost, en som fick skräpmat i form av kakor, friterad mat och chips, och en sista som fick äta hälsosam mat i fyra dagar och skräpmat i tre dagar.

Efter 16 veckor hade råttorna med den blandade dieten blivit 18 procent tyngre än de "hälsosamma" råttorna.

Forskarna upprättade en profil av de tre rättgruppernas tarmflora. Och då blev det riktigt intressant. Forskarna kunde i stort sett inte se någon skillnad på tarmfloran hos de råttor som bara hade fått äta snabbmat och de råttor som växlade mellan sund och osund mat.