dammkvalster topp

Så ofta bör du tvätta sängkläderna

Din säng är proppfull med oinbjudna gäster som hudceller, exkrement och dammkvalster. Därför bör du vara snabb till tvättmaskinen när det gäller dina lakan.

7 oktober 2017 av Karine Kirkebæk

Även om du sover ensam har du massor av sällskap i sängen.

Svampsporer, bakterier, djurhår, dammkvalster, pollen, jord, färgämnen, matrester, hudceller, svett, saliv, urin och både vaginala och anala sekret.

Det är bara några av de saker som gömmer sig i dina sängkläders veck och sprickor, berättar mikrobiologen och patologen Philip Tierno från New York University of Medicine för Tech Insider.

Och din sängs oinbjudna gäster ligger inte bara sked med dig. De kan påverka din hälsa.

Sänggäster ger allergier

En av sex personer har någon form av allergi och sängklädernas smutsiga gäster kan fungera som allergener, som framkallar eller förstärker allergier.

>> Få fler nyheter från vetenskapens värld med Illustrerad Vetenskaps NYHETSBREV

Det är enligt Philip Tierno inte osannolikt att en del personer får allergier eller får förvärrade allergier av exempelvis dammkvalster och deras avföring i sina sängkläder, eftersom vi tillbringar cirka en tredjedel av våra liv i sängen.

Husdammskvalster. FOTO. Creative Commons.

Kudden innehåller svamp

En engelsk studie avslöjade 2015 att kuddar med fjädrar och syntetisk fyllning på bara ett och ett halvt år kan bli hemvist för upp till 17 olika sorters svamp.

Det är bland annat därför som det enligt Philip Tierno är viktigt att hålla sin säng ren för att inte att utsätta sig själv för fler allergener än nödvändigt.

Den amerikanska experten rekommenderar att du tvättar dina lakan cirka en gång i veckan.