Pollen

Pollen förvirrar ditt immunförsvar

Miljoner människor är varje sommar plågade av pollenallergi. Pollen är i sig självt oskadligt - det vet bara inte ditt immunförsvar.

28 maj 2015 av Lea Holtze

Pollen lurar ditt immunförsvar

För miljoner människor i Europa är sommar lika med svidande ögon, rinnande näsor och brännande halsar.

Immunförsvaret, som normalt skyddar mot attacker från virus, bakterier, svamp, parasiter och skadliga cellmutationer kan nämligen luras.

Fler och fler lider av pollenallergi

Om en parasit försöker tränga in i näsan reagerar kroppen genom att blåsa eller skölja bort den med nysningar eller snor. Klarar den sig vidare går immunförsvaret till motattack och utbildar antikroppar att vara redo vid kroppens utgångar om en snyltare av samma art dyker upp.

Problemet för allergiker är att immunförsvaret tror att pollen är en parasit. Varför det sker är fortfarande en gåta.

Forskare menar att man kan vara ärftligt disponerad för allergi, men att orsaken också finns i miljön omkring oss - kanske har vi blivit för renliga så att våra immunförsvar är understimulerade och inte upplärt korrekt. Kanske påverkar kemiska ämnen i vår omgivning immunsystemet och kodar det fel.

Faktum är att fler och fler lider av pollenallergi.

Hur fungerar pollen i kroppen?

Pollen kommer från björk, al och hassel på våren, från gräs på sommaren och från gråbo och mögelsvampar under sensommaren.

Pollen är endast omkring 0,0015 cm i diameter och kan sväva i luften. När det landar i den våta, mjuka slemhinnan upplöses dess proteiner och sipprar in i kroppen där det möter immunsystemets celler, mastcellerna.

När de aktiveras släpper de ut stora mängder histamin i kroppen, som påverkar nervändar och få lungorna att dra ihop sig, näsan och lungorna att frige slem och blodkärlen att utvidgas.

Kommer det histamin i hela kroppen, störtdyker blodtrycket så våldsamt att man i sällsynta fall dör av anafylaktisk chock.

Pollenallergi blir värre

Antihistamin fungerar på lätt hösnuva, men är man hårt drabbad krävs det mer kraftfull medicin. Man kan dosera sin allergimedicin utifrån pollenprognoser och daglig pollenstatistik, som anger det genomsnittliga antal pollen per kubikmeter luft per dygn 15 meter över marknivån. Pollenstatistiken ger dock bara en inexakt ögonblicksbild och obehandlad eller felbehandlad allergi kan vara farligt.

Inledningsvis krävs det nämligen 1?000 pollenkorn för att utlösa en nysning, men går man obehandlad eller underbehandlad blir man mer och mer känslig.

Till slut krävs det bara ett enda korn för att utlösa en nysning. Och en nederländsk studie har visat att en obehandlad pollenallergier bakom ratten vinglar lika farligt på vägen som en förare med en alkoholpromille på 0,5.

Sommarens faror på Instagram

Pollenallergi, cancerframkallande grillbiffar och huggormar: Sommaren är en vacker men även farlig årstid.

• Ta en bild av DITT möte med sommarens faror och lägg upp den på Instagram med taggen #summerdanger.

Vi samlar alla bilder här.