NB u01 BH

Nytt från vetenskapens värld – vecka 1

7 januari 2016 av Karine Kirkebæk

Smart behå är din nya träningskompis

En ny sorts sportbehå håller inte bara bysten på plats, utan mäter och analyserar dessutom kroppen under träning. Behån heter OMbra och är utrustad med teknik som håller koll på puls, distans, motstånd, syreförbrukning och kaloriförbränning. Som en extra bonus ger den så kallade wearable också råd om hur kvinnan kan förhöja sin prestation. Källa: OMsignal

Rymdskepp kan få 3D-utskrivna delar

Rymdfartens ingenjörer har alltid haft en svaghet för keramiskt material på grund av dess styrka, lätthet och motståndskraftig mot hög värme. Nu har forskare från HRL Laboratories i Malibu utvecklat en 3D-skrivare som kan göra plattor av keramiskt material, som inte spricker och kan motstå värme på 1?700 grader. Planen är att använda plattorna till rymdfarkoster. Källa: Science

Fladdermus smittar flest i Afrika

Världens enda flygande däggdjur misstänks ha smittat människor med bland annat ebola. Nu har engelska forskare tagit fram en karta, som mot bakgrund av rapporterade fall visar risken att smittas av en sjukdom från en fladdermus. Kartan avslöjar att smittorisken är störst i Västafrika, Sydsahara och Sydostasien. Källa: The American Naturalist

Vintergatans granne är ett rapande svart hål

I en avlägsen granngalax har ett gigantiskt svart hål rapat efter att ha slukat stora mängder materia. Astronomer upptäckte rapen med hjälp av Nasas röntgenteleskop Chandra, som visade två strålar ur det svarta hålet. Fenomenet kan hjälpa till med att förklara hur tidiga universum uppstod. Källa: Astrophysical Journal

Spela musik för foster med rytmtampong

Efter bara 16 veckor kan foster höra inne i livmodern. Därför har ett spanskt läkarlag utvecklat en Babypod, som kan spela musik för fostret. Spelaren fungerar genom att kvinnan för in en liten högtalare av silikon i underlivet, likt en tampong. På så sätt kan mödrarna enligt forskarna stimulera nervcellerna i fostrets hjärnstam. Källa: Babypod.net