Fedtsyrer omega-3 TOP

Kosttillskott gör barn bättre på att läsa – och det på kort tid

En extra dos av fettsyrorna Omega 3 och Omega 6 har förbättrat den stakande läsningen bland en grupp 9-10-åriga skolbarn i Sverige. Både uttal och läshastighet blev bättre på endast tre månader.

24 oktober 2016 av Mikkel Skovbo

Läs-un-der-vis-nin-gen har fått lite hjälp på traven i form av fleromättat fett.

Genom att lägga till fettsyrorna Omega 3 och Omega 6 till en stor grupp svenska tredjeklasselevers kost har forskare vid Göteborg Universitet uppnått oväntat snabba resultat i läsundervisningen.

”Efter bara tre månader kunde vi se hur elevernas läsförmåga förbättrades i förhållande till de som enbart fick placebo-kapslar,” säger Mats Johnson, forskningschef vid Gillbergcentrum vid Sahlgrenska Akademin på Göteborgs Universitet.

Barnen i försöket läser snabbt

154 helt vanliga skolelever mellan nio och tio år fick testa sin läsförmåga innan studien.

En grupp av eleverna fick därefter Omegakaplsar i tre månader, medan den andra gruppen, ovetandes, fick kapslar med neutral palmolja.

Efter tre månader fick de göra ett nytt lästest och det visade, till forskarnas förvåning, att barnen som ätit kapslar med Omega 3 och Omega 6 redan hade gått om placebo-gruppen, både när det gällde uttal och läshastighet.

Barnen hade speciellt blivit bättre på att läsa obekanta påhittade ord och bra på att läsa av en rad bokstäver snabbt.

Forskarna rekommenderar kosttillskott

Fettsyrorna är bra för hjärnan eftersom de hjälper till att bygga upp hjärncellernas membran och reglera hjärnans signalsubstanser.

Forskarna bakom försöket anser med hänseende till den bakgrunden att det kan finnas ett samband mellan brist på fettsyror och inlärnings- och koncentrationssvårigheter.

”Vår studie tyder på att barn skulle kunna ha nytta av ett kosttillskott med speciell sammansättning”, säger Mats Johnson.

För säkrare rekommendation bör sambandet även undersökas i flera studier, säger han.