Kaffekoppar på bord

Kaffe halverar risken att utveckla skrumplever

Ny forskning visar att bara två koppar kaffe om dagen är en effektiv medicin mot den mycket farliga leversjukdomen levercirros, mer känd som skrumplever.

25 februari 2016 av Jakob Priess

Goda nyheter för alla som både älskar att njuta av en god flaska rött och att koppla av med en god kopp kaffe eller två.

Helt ny samlad forskning visar att intag av kaffe är speciellt effektivt för att förebygga skrumplever – en sjukdom som kan uppstå när levern under längre tid utsätts för alkoholpåverkan.

Levercirros, som skrumplever också heter, leder till leversvikt och dödar mer än en miljon människor om året världen över, och siffran ökar.

Två koppar kaffe är bättre än läkemedel

Den nya kunskapen är ett resultat av en samlad analys av totalt nio olika vetenskapliga studier, en så kallad metaanalys, som totalt omfattar fler än 430?000 män och kvinnor från sex länder.

Genom att jämföra studierna upptäckte forskarna att de personer som intog två koppar kaffe om dagen minskar risken att utveckla den dödliga leversjukdomen med så mycket som 44 procent.

Kaffe har inga allvarliga biverkningar

Forskarna kan inte ge någon exakt förklaring till kaffets märkvärdiga medicinska effekt med utgångspunkt i analysen.

Men de refererar i slutsatsen till att kaffe innehåller upp emot 1?000 olika aktiva ämnen, som vart och ett har en inverkan på människans kropp och hälsa.

Forskarlaget från den medicinska fakulteten vid University of Southampton i England påpekar dessutom att kaffe i motsats till de flesta läkemedel inte har några kända allvarliga biverkningar.