Drinking TOP

Fylla skadar ungdomars framtida barn

När alkoholen går in under allvarlig berusning, stängs hjärnan av – och det gäller inte bara dem som häller i sig spriten. Deras framtida barn riskerar också genetiska förändringar i hjärnan, som kan medföra stress, ångest och depression.

2 december 2016 av Mikkel Skovbo

Ölstafetter och shotsbrickor kan få allvarliga konsekvenser för kommande generationer.

Ungdomar som är begivna på alkohol kan få barn med förändringar i hjärnan, som bland annat kan förknippas med depression, ångest, stress och matsmältningsproblem.

Det visar en studie genomförd vid Loyola University Chicago.

”Fyllor är inte bara skadliga för tonåringens egen hjärnutveckling, utan kan även påverka deras barns hjärnor”, säger försöksledaren och genforskaren Toni R. Pak.

Definition: Vad är en fylla?

Studien definierar en fylla som att höja blodets alkoholkoncentration till 0,8 promille under två timmar. Det kräver ungefär fem drinkar för en man och fyra för en kvinna.

Fyllor skapar lösa förbindelser i hjärnan

Studien presenterades på fackfestivalen Neuroscience 2016.

Den visar att viktiga gener aktiverar och avaktiverar hjärnans proteinproduktion vid fel tidpunkter, när mamma och pappa ofta har druckit alkohol som unga.

Generna är verksamma i hypotalamus i mellanhjärnan och styr fysiska och beteendemässiga drag som bland annat människans stresströskel, sömnrytm och matsmältning.

Forskare hittade 244 genfel i råttungar

Försöket genomfördes på råttor som påverkas av alkohol på ett liknande sätt som människan och också har en människoliknande hypotalamus.

De unga råtthanarna och -honorna utsattes för vad som motsvarar sex fyllor innan de fick nyktra till igen.

Efter det lät forskarna dem para sig, för att till slut undersöka hjärnfunktionen hos deras avkomma.

Bland råttungar med alkoholbegivna föräldrar hittade forskarna så mycket som 244 genrelaterade förändringar i hjärnan.

Statistik: Nordens ungdomar dricker ofta

|

Foto: Flickr / Stig Nygaard / Roskilde Festival

Nordens 15–16-åringar har generellt sett en hög alkoholförbrukning jämfört med andra ungdomar i Europa. Gå själv på upptäcktsfärd i de här siffrorna.

Också läsa