Sugar pile

Försöksråttor fick fettlever på åtta veckor

5 juli 2012 av Gorm Palmgren

Levern fick arbeta hårt, när råttorna under åtta veckor förlustade sig med sockerdricka. Levercellerna fylldes med fett, liksom de kan göra hos alkoholister.

I ett försök från 2011 visade den tyska forskaren Ina Bergheim vid Hohenheimuniversitetet i Stuttgart vilka skador sockerarten fruktos kan orsaka på levern hos råttor. Djuren fick under åtta veckor fri tillgång till antingen rent vatten eller en stark fruktoslösning. Därefter studerade forskarna deras lever.

Undersökningen visade att fruktosen medförde en sexdubbling av mängden fett som togs upp i levern. Den söta drycken skapade ett beroendetillstånd, som fick immunförsvaret att mobilisera stora styrkor av de så kallade naturliga mördarcellerna i levern.

Fruktos har också en ännu allvarligare effekt. Sockret får kroppen att bilda farliga fria radikaler, som bryter ner proteiner och DNA i cellerna. Det går hårt ut över levern och kan medföra skrumplever. Fruktosens negativa effekt på cellernas hälsa studerades av en ukrainsk forskare år 2011.

Forskaren lät jästceller växa i näringsmedier med antingen fruktos eller glukos och undersökte hur mycket cellerna växte och utvecklades under tre veckor. Resultatet visade att fruktos fick cellerna att åldras nästan dubbelt så snabbt. Jästcellerna fick skador på sina proteiner, fick sämre förmåga att föröka sig och deras ämnesomsättning minskade i effektivitet.