Få barn senare

Forskare: Vänta med att få barn

Sena graviditeter är förknippade med en lång rad komplikationer. Men fördelarna med att skaffa barn sent uppväger nackdelarna, visar en stor studie.

20 april 2016 av Babak Arvanaghi

Den biologiska klockan tickar och hormonerna skriker efter att få avkomma. Men stick i stäv med alla biologiska signaler finns det all anledning att vänta med att skaffa barn.

Ju senare du får barn, desto större är sannolikheten att dina barn blir friska, långa och får en bra utbildning.

Och det har ingenting med mammans eller pappans framskridna ålder att göra.

Fördelar uppväger risker

Svaret står i stället att finna i samhällsutvecklingen. De tekniska och hälsomässiga framstegen påverkar barn i långt högre grad än gamla föräldrar gör.

Det visar en stor studie från Max Planck-institutet i Tyskland, där forskarna har tittat närmare på 1,5 miljoner svenskar födda mellan 1960 och 1991.

Studien visade att det sker så stora framsteg inom tillgången till utbildning och i hälsosektorn att förbättringarna kan mätas från år till år. Och de här förbättringarna uppväger i hög grad de risker som är förknippade med att få barn sent.

Kort sagt visade studien att det är bättre att vara född 1990 än 1970.

De yngsta har fått bäst utbildning

Forskarna har speciellt fokuserat på syskon, som till stor del har samma arvsmassa och som har vuxit upp i samma miljö.

Det framgick tydligt att de senast födda barnen får de bästa utbildningarna, högsta betygen, blir längre och är i bättre fysisk form.

De positiva effekterna är lika tydliga, även om kvinnorna har varit över 40 när de har fått barn.