nb_u47 Kiss

En kyss sprider 80 miljoner bakterier

När dina och din partners läppar möts utväxlas mer än ömma blicka och varma känslor. Faktiskt byter upp mot 80 miljoner bakterier ägare, enligt en ny undersökning.

20 november 2014 av Carsten Nymann

Besökare på ett zoo i Nederländerna upplevde nyligen hur det var att vara på den andra sidan vallgraven, och föremål för forskarnas nyfikna blickar.

Ett team från det nederländska forskningsinstitutet TNO hade föresatt sig att undersöka hur många bakterier vi människor överför när vi kysser varandra, och 21 par utvaldes att kyssas för vetenskapen.

80 miljoner bakterier byter ägare

Forskarna samlade in salivprov både före och efter det att försökspersonerna kysstes i 10 sekunder, och slutsatsen var att 80 miljoner bakterier utväxlades under kyssen.

Forskarna kunde även dra slutsatsen – i linje med tidigare undersökningar – att par över tid kommer att dela bakteriekultur, medan två främlingar som kysser varandra har vitt skilda bakterier i munnen.

Män överdriver antalet kyssar

Forskarna vars arbete har publicerats i tidskriften Microbiome frågade dessutom försökspersonerna hur ofta de kysstes en normal dag.

Här svarade männen att de i genomsnitt kysste sin partner 10 gånger om dagen, medan kvinnorna intressant nog svarade att de kysstes fem gånger dagligen.