vitaminer top

De här vitaminerna ska du äta – och de här bör du undvika

Redan i barndomen lär vi oss att det är viktigt att äta vitaminer. Men vissa vitaminpiller kan faktiskt vara farliga för dig. Se vilka vitaminer du bör äta - och vilka du ska undvika.

20 oktober 2016 av Karine Kirkebæk

Piller, kapslar, pulver och flytande. Vitaminer finns i många former och många olika varianter. Men forskningen visar att inte alla är lika hälsosamma för oss.

Multivitaminer: Sluta ta dem

Vitaminernas svar på buffén. Du får lite av allt – vitamin A, B, C med mera – men forskning visar att multivitaminpiller faktiskt kan vara skadliga för dig.

I en studie från 2011 undersökte forskare 39 000 äldre kvinnor under 35 år och forskarna kom fram till att de kvinnor som åt multivitaminer under en lång period löpte större risk för att dö än de som inte åt dem.

D-vitaminer: Ät dem

Den här vitaminen är bra för dig och den är svår att få i sig via mat. D-vitaminer hjälper kroppen att ta upp kalcium, som är bra för vårt skelett.

En kinesisk studie som publicerades i PLOS kom fram till att personer som äter D-vitamin i genomsnitt lever längre än dem som inte gör det.

Antioxidanter: Sluta ta dem

Antioxidanter finns bland annat i vitamin A, C och E, men de finns också särskilt i bär – så ät dessa i stället för piller.

Antioxidanter från vitaminpiller kan faktiskt vara farliga. Det visar en stor studie af 29 133 manliga rökare. De män som fick i sig A-vitaminer via piller löpte större risk att få lungcancer än andra.

C-vitaminer: Sluta ta dem

Vitaminernas hajpade konung. Den är enligt husmoderstipsen bra för det mesta, men stämmer det?

Studie efter studie hittar inga bevis för att C-vitaminer minskar risken för att drabbas av snoriga förkylningar. Tyvärr.

I stället finns det en mörk sida med C-vitamin. Stora doser på 2 000 milligram eller mer kan öka risken för njursten.

B3-vitaminer: Sluta ta det

Under flera år har B3-vitamin haft ett rykte om att kunna behandla att från Alzheimers sjukdom till hjärtsjukdomar.

Men en stor studie från 2014 slår ned på vitaminens förhärligade effekter. Forskarna undersökte 25 000 personer med hjärtsjukdomar och kom fram till att långtidsverkande doser med B3-vitaminer - för att höja nivån av det goda HDL-kolesterolet - inte minskade risken för hjärtinfarkt eller stroke.

I stället fick de försökspersonerna som åt B3-vitaminer oftare infektioner, problem med levern samt inre blödningar.

E-vitaminer: Sluta ta dem

E-vitamin har haft ett positivt rykte om att kunna inverka mot cancer. Men en studie av 36 000 män visade att de män som åt E-vitamin löpte större risk att drabbas av prostatacancer.

Forskarna rekommenderat att man äter mycket spenat istället för att ta tillskott av vitaminen.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: