Legs crossed galla

Därför ska du ALDRIG sitta med korsade ben

Sitter du ofta med korsade ben? Då bör du fundera över detta nästa gång du sätter dig till rätta.

12 april 2016 av Anja Bruneskjold

Forskare har länge kunnat visa att det är ohälsosamt för ryggen att sitta med korslagda ben.

Det kan nämligen ge ömhet och smärtor, eftersom den nedre delen av ryggraden hela tiden är placerad i en skev position.

Samtidigt visar forskningen att ditt huvud hamnar i en onaturlig position när du sitter med korslagda ben, vilket kan medföra kroniska smärtor i huvud och nacke.

Pressar blodet mot hjärtat

Men ryggsmärtor kan vara det minsta problemet, för forskning visar också att du genom att sitta med korsade ben kan påverka ditt blodtryck avsevärt eftersom inte blodet cirkulerar fritt genom omloppet.

Genom att sitta med korsade ben ökas blodtrycket markant och en stor mängd blod skickas därför tillbaka till bröstregionen.

Därmed ökar pressen på hjärtat, som måste pumpa snabbare för att transportera runt blodet i kroppen – och på så vis stiger alltså blodtrycket.

Byt sittställning ofta

Hur ska man då sitta?

Enligt experter och läkare är det smartast att bara korsa benen nere vid fötterna eller anklarna. Då blir pressen inte lika stor och hjärtat blir inte överbelastat.

Samtidigt är det också bra att byta sittposition ofta och komma ihåg att ställa sig upp. På så vis blir det lättare för blodet att komma fram som det ska.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: