c-vitamin

9 livsmedel fullproppade med mer C-vitamin än en apelsin

Apelsinen är känd för sin höga halt av mirakelmedlet C-vitamin. Men exempelvis den röda paprikan överträffar apelsinens vitaminhalt med hästlängder. Läs om de mest vitaminrika livsmedlen här.

12 februari 2016 av Karine Kirkebæk

C-vitamin är en viktig byggsten när kroppen ska bilda bindvävnad.

Ett dagligt intag av vitaminet kan förebygga sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, högt blodtryck, inflammation, blodproppar i hjärnan, reumatism och cancer.

Och amerikanska forskare har tidigare bevisat att för lite C-vitamin kan göra oss människor mer mottagliga för sjukdomar.

Röd paprika är full av C-vitamin

Apelsinen har blivit en symbol för C-vitamin. Men det är faktiskt inte helt rättvisande, för det finns en hel del frukter och grönsaker som innehåller mer C-vitamin än apelsinens 45 milligram per 100 gram – en apelsin väger omkring 100 gram.

Den lättillgängliga röda paprikan innehåller till exempel fem gånger mer C-vitamin än en apelsin.

Klicka på grafiken för större format

Vi får bara C-vitamin från kosten

Näringsexperter rekommenderar att en vuxen intar 65 till 90 milligram C-vitamin om dagen. Och det kan uppnås genom att till exempel äta 100 gram broccoli.

Människokroppen kan till skillnad från de flesta djur inte själv producera C-vitamin. Därför är vi beroende av att inta C-vitamin genom kosten.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: