nb_u22 smärta

Smärta sitter i generna

Det kan göra ont i nacken, knät eller magen - men forskare har identifierat den gen som smärtorna verkligen kommer från.

28 maj 2015 av Malene Breusch Hansen

När du märker att du bränner dig på en kokplatta eller att dina skor skaver kan du skylla på genen PRDM12.

Det har ett internationellt forskarteam kommit fram till genom att undersöka personer som lider av den sällsynta sjukdomen CIP. Sjukdomen gör att personerna inte kan känna smärta, oavsett om de bryter sina ben eller får öppna köttsår på huden.

Enligt forskarnas undersökningar hänger den bristande förmågan att registrera när något gör ont ihop med att genen PRDM12 har muterat. Mutationen gör troligtvis att kroppen inte utvecklar de nervceller som annars ska se till att skicka smärtsignaler till hjärnan.

Kroppens inbyggda försvar

Det låter kanske vid en första anblick som en praktisk sjukdom - men smärta är en nödvändig del av att leva då den fungerar som en varningssignal när vi är i fara.

Därför lever de få hundra människorna i världen som är födda med CIP, vanligtvis ett mycket kortare liv - de får ingen varning när de har kommit till skada eller har blivit sjuka.

Den nya forskningen ger möjlighet att utveckla bättre smärtstillande medel. När man känner till en mekanism som är grundläggande för att känna smärta, kan man bättre utveckla läkemedel som bryter sig in i processen och stoppar eller bromsar den och därmed också smärtan.

Så uppstår smärta

Smärta registreras av smärtreceptorer som sitter i hud, muskler, senor, leder och organ.

När en smärtreceptor fångar upp att något gör ont skickar den en signal genom en nerv in till ryggmärgen.

Ryggmärgen aktiverar en reflex som får oss att till exempel dra åt oss handen eller utföra någon annan rörelse som kan få smärtan att sluta.

Samtidigt skickas meddelandet om smärta upp genom ryggraden till hjärnan, som omvandlar signalen till den obehagliga smärtkänslan i kroppen.