Rädsla terror Paris

Skräck efter terror kan gå i arv

Terrorattackerna i Paris gav ögonvittnen och anhöriga djupa sår i själen. Men ångesten tar kanske inte slut där. Forskning visar att rädsla kan gå i arv till nästa generation.

18 november 2015 av Anne Lykke

De fruktansvärda terrorattackerna i Paris har inte bara märkt de anhöriga, ögonvittnen och dem som kom undan grymheterna med livet i behåll.

Attackerna kan eventuellt ha brännmärkt även efterkommande till de berörda i flera generationer framåt.

Rädsla bränns ned i arvsmassan

Forskare har upptäckt att rädsla kan prägla arvsmassan, så att ångesten förs vidare till barnen. Det beror på att små molekyler sätter sig i ett visst mönster över vår arvsmassa.

De små molekylernas samlingsnamn är epigenetik och kan antingen aktivera eller avaktivera gener. Om en person till exempel är stressad ser epigenetiken till att aktivera de gener som producerar stresshormoner.

Rädsla för körsbär gick i arv

Försök har visat att möss som fick en stöt i fötterna samtidigt som fick känna lukten av körsbär snabbt utvecklade ångest av lukten – även om de inte längre fick några stötar. Forskarna såg till sin förvåning att om rädda hanmöss parade sig med vanliga honmöss blev ungarna också rädda för körsbärslukten.

Rädslan var i det här fallet bunden i spermierna i form av ett särskilt epigenetiskt mönster. Försöken visade också att rädslan för körsbärslukten gick i arv i minst två generationer.

Förintelsen gav ångest i flera generationer

Samma fenomen har iakttagits hos efterkommande till förintelseöverlevare. Ättlingar utvecklade i högre grad ätstörningar, posttraumatisk stress, ångest och depressioner jämfört med andra – även om föräldrarna inte talade om de fruktansvärda upplevelserna från koncentrationslägren.

Dessutom fick barnen oftare psykiska sjukdomar om modern – och inte fadern – var traumatiserad. Det tyder på att ångesten nedärvts från modern och därmed ägget.

Ny medicin ska utplåna ångest

Forskarna försöker nu förstå mekanismerna bakom epigenetik.

Målet är bland annat att utveckla antidepressiva och ångestdämpande läkemedel som kan utplåna de dåliga epigenetiska mönstren, så att traumatiska upplevelser i en generation inte går vidare till nästa.

Vill du veta mer om epigenetik? Då ska du läsa den här artikeln: