acne top

Personer med akne kan ha bättre skydd mot åldrande

Det är frustrerande när det pågår. Men en grupp forskare har just upptäckt att det kan finnas fördelar med att ha den jobbiga hudåkomman akne.

7 oktober 2016 av Nanna Vium

Akne är inte bara jobbigt medan det pågår – det kan även efterlämna både fysiska och psykiska ärr hos dem som som drabbas.

Men nu visar en ny studie från King's College London, England, att det trots allt kan finnas vissa fördelar med den annars frustrerande och allvarliga hudåkomman.

Enligt forskarteamet bakom undersökningen kan personer som har haft akne nämligen vara bättre skyddade mot åldrande jämfört med personer som inte drabbats av akne.

Längre telomerer hos dem med akne

Studien har just publicerats i den vetenskapliga tidskriften Journal of Investigative Dermatology och bygger på undersökningar av 1 205 tvillingar där vissa har drabbats av akne, andra inte.

Genom att jämföra genetisk information bland deltagarna upptäckte forskarna att de så kallade telomererna i de vita blodkropparna hos dem med akne var betydligt längre än hos de deltagare som inte haft akne.

Det kan ha stor betydelse för den försämring av cellerna som gradvis sker med åldern.

Kan jämföras med ett skosnöre

Telomerer är skyddande gensekvenser som upprepas i ändarna av våra kromosomer – och som kan jämföras med de skyddande plaständarna på ett skosnöre.

Varje gång en cell delar sig blir telomererna kortare och telomerernas längd används därför ofta som en markör för vår biologiska ålder.

Möss får ungdomselixir