lykke

Lyckan finns i goda gener

Lycka är synonymt med Skandinavien - och det finns det goda skäl till. Det folk som mest genetiskt påminner om de mycket lyckliga danskarna har också visat sig vara mer nöjda med tillvaron än andra.

10 juli 2015 av Gorm Palmgren

Skandinaverna är ett av världens lyckligaste folk. Danmark intar tredje plats, Norge är nummer fyra, Finland nummer sex och svenskarna har intagit åttonde plats.

Internationella forskare har offentliggjort resultaten i World Happiness Report 2015, där de har kartlagt hur lyckliga invånare är i 158 av världens 206 länder, vilket tillsammans utgör 99 procent av jordens invånare.

Gener som danskarnas skapar lycka

Forskarna studerade den genetiska arvsmassan hos befolkningen i ett stort antal länder för att kartlägga deras genetiska släktskap med de högt placerade danskarna. Det släktskapet har forskarna sedan jämfört med känslan av lycka i respektive land.

Resultatet är solklart: Ju mer ens gener liknar den typiske danskens, desto mer trivs folk med tillvaron. Omvänt visar det sig att ju större skillnad det är mellan ens egna och danskarnas gener, desto mer måste man kämpa för att få vardagen att gå ihop.

Danska emigranter tog med lycka till USA

Studien visar dessutom att i USA - som ligger som nummer 15 på listan över de mest lyckliga länderna i världen - är den del av befolkningen som har danska rötter bland de mest lyckliga i landet.

Goda gener – och lycka – följde med då danska emigranter flyttade till USA.

Den genetiska förklaringen på lycka beror sannolikt på den kombinerade effekten av många olika gener som var och en bidrar lite för att göra personen lite mer lycklig.

Förutom goda gener är det nära vänner, en god hälsa och framgång på jobbet som också banar väg till lycka för skandinaverna.

De 15 lyckligaste nationerna i världen:

1. Schweiz

12. Costa Rica

13. Österrike