baby in hands

Personligt gentest blir något för alla

Det första projektet om människans genom sjösattes 1990, för att vi skulle förstå oss själva som art. År 2010 gjordes genomtester på särskilt utvalda. Nu spår forskarna att genomtester redan 2025 blir något för alla.

16 december 2011

Människoartens genom

Första steget var att kartlägga människans genom för att förstå oss själva som art.

1990 Det mänskliga genomprojektet sjösätts. 1995 Första genomet för en organism, bakterien H. influenzae, kartläggs. 2000 Första utkastet av människans genom annonseras av dåvarande presidenten Bill Clinton. 2003 Färdig version av genomet är klar.

De första personliga genomen

Det blev möjligt att kartlägga personliga genom, men det var förbehållet ett fåtal, eftersom priset var högt.

2006 Första genomtestet erbjuds användare via Internet. 2007 Första personliga genomet – för utvecklaren Craig Venter – är klart. Pris: 10 miljoner dollar. 2007 Forskaren James Watsons genom kartläggs med ny teknik – pris: under en miljon dollar.

De särskilt utvalda

Med ny teknik till billigare pris kartläggs genom, till exempel för människor med vissa sjukdomar.

2010 Hos 55-årige Chuck Wallace fann man vid en genomskanning en cancersjukdom, och han botades. 2011 Priset för ett genom är 3500–10000 dollar. 2011 30000 genom har kartlagts. 2012 Genfaktorerna bakom stora folksjukdomar kommer att vara inringade.

Alla får sitt genom kartlagt

Alla kommer att få möjlighet att kartlägga sitt genom. Vår kunskap om genomet och sjukdomarnas genetiska grundvalar ökas dramatiskt.

2013 Genomet kommer att kosta mindre än 1000 dollar att kartlägga. 2015 Nittio procent av alla ärftliga engenssjukdomar kommer att vara kända. 2018 Den genetiska koden för 50 cancerformer kommer att knäckas.

Genomtest blir rutin hos läkaren

Vi kommer att få stor medicinsk kunskap om genomet och sjukdomarnas biologi. Vi får därmed ett bättre och effektivare sjukvårdssystem.

2020 Priset för att få sitt genom kartlagt blir 20 dollar. 2025 Kartläggning ingår i biologiundervisningen. 2025 Hos läkaren blir genomdiagnos mycket vanlig, och personlig medicin ordineras ofta. 2030 Nyfödda får genomet kartlagt som standard.