DNA Kunstigt liv 17/2014

Forskare skapar nytt liv på datorn – och du kan vara med

Forskare kan programmera liv på en dator – och nu kan du få tillgång till ett av de program som de använder. Läs här om hur man genom att koda nya DNA-sekvenser digitalt bland annat kan skapa livsformer som förvandlar avföring till malariamedicin.

3 november 2014

Forskare kodar DNA och skapar nytt liv på datorerna

Med hjälp av DNA:ts minsta byggstenar, nukleotiderna A, C, G och T, kan forskarna koda helt nya DNA-sekvenser på en dator. Därefter kan de skicka en kopia av koden till ett företag som skriver ut den för dem har de en färdig produkt som de kan sätta in i levande organismer.

Resultatet är en helt annorlunda livsform med andra egenskaper än naturens egna skapelser. Exempelvis kan forskarna sätta ihop nytt DNA som innehåller en DNA-bit som kallas BBa J45200. När det genetiska materialet sätts in i bakterier börjar de att lukta banan.

| HÄMTA DATORPROGRAMMET HÄR OCH LEK MED DNA PÅ EGEN HAND | | |

Ny DNA-sekvens omvandlar bakterieavföring till malariamedicin

Det finns hela digitala bibliotek med översikter över olika naturliga och människoskapade DNA-stumpar som alla är koder för speciella egenskaper. På så sätt kan forskarna bläddra igenom kartoteket, hittade egenskaper som de letar efter och sätta ihop en helt ny DNA-sekvens.

När forskarna sätter in DNA-sekvensen i önskad organism är det sedan bara att hoppas på att den överlever med sitt nya genetiska material.

Metoden gör det bland annat möjligt att förvandla bakterier till små fabriker. Exempelvis har en bakterie kodats så att dess avföring består av den mest använda formen av malariamedicin.

Läs mer om konstgjort liv, DNA och specialdesignade supermänniskor