DNA face

Forskare skapar ansikten utifrån DNA

3D-modeller kan återskapa ansikten utifrån DNA. Det innebär att en blodsdroppe i framtiden kommer att kunna avslöja en förbrytares ansikte.

22 juli 2014

Skapar 3D-modeller av ansikten utifrån DNA

DNA kan avslöja en persons kön, släktskap och nu även ansikte. Forskare vid Pennsylvania State University i USA har tillsammans med en internationell forskargrupp skapat ett datorprogram som utifrån DNA-prover skapar 3D-modeller av ansikten i grova drag.

Först mätte forskarna noggrant upp ansiktet på 592 frivilliga från USA, Brasilien, Afrika och Europa. Sedan tog de blodprover på forskningspersonerna och identifierade totalt 20 gener som påverkar olika delar av ansiktet, bland annat läpparnas och ögonhålornas form.

3D och DNA kan identifiera brottslingar i framtiden

Dessa insamlade data kunde sedan användas för att skapa 3D-modeller av okända ansikten utifrån DNA-prov. Forskarna arbetar nu med att utöka databasen och identifiera fler gener som påverkar ansiktets form så att modellerna kan bli ännu mer exakta.

Förhoppningen är att man ska kunna använda den nya tekniken för att identifiera brottslingar.

När ansikten rekonstrueras med hjälp av DNA beräknar forskarna sannolikheten för att personen har exempelvis plattare näsa eller bredare kindben än genomsnittet. Detta görs med hjälp av en ansiktsdatabas som baseras på uppmätningar av de 592 ansiktsmätningarna samt blodprover.

1: För att lägga in en person i databasen skannar man först ansiktet för att få en 3D-modell. 2: Hår och halsparti avlägsnas från modellen. Den mäts noga och asymmetrier jämnas ut. 3: Den färdiga modellen ingår i databasen med tillhörande relevanta "DNA-markörer".

Läs mer om DNA och 3D-modeller

I Illustrerad Vetenskap nummer 16 kan du läsa mer om bakgrunden till forskningen som kan skapa en 3D -modell av ansikten utifrån gener. Dessutom kan du läsa om hur den nya tekniken kan hjälpa till i brottsutredningar.