nb_u14 DNA plane crash

DNA-experter undersöker flygkrasch

Germanwings-planet som störtade i Alperna nyligen är så totalförstört att inget av offren omedelbart kan identifieras. Nu tar utredarna till DNA-teknik.

31 mars 2015 av Carsten Nymann

Genetiska spår som blod och vävnad är nu det enda hoppet för utredare och anhöriga som strävar efter att identifiera alla de omkomna i Germanwings-flygplanet som kraschade i franska Alperna nyligen.

Bergsidan som planet flög in i är bara tillgänglig till fots eller via helikopter, och bärgningsarbetet går därför långsamt.

DNA sätter ansikte på offren

Rättsmedicinarna hade i skrivande stund hittat intakt DNA från drygt hälften av de 150 personerna ombord.

Genom att jämföra genmaterialet med familjemedlemmar hoppas utredarna kunna identifiera 95 procent av passagerarna under de kommande veckorna.

DNA-identifieringen utvecklades av den brittiske genetikern Alec Jeffreys på 1980-talet och går ut på att hitta särskilda markörer som är unika från person till person.

DNA-experter letar efter upprepningar

DNA:et sitter på våra kromosomer ordnade i så kallade baser. När rättsmedicinarna analyserar ett blodprov letar de efter sekvenser av DNA-baser som upprepas.

Antalet upprepningar i specifika områden på kromosomen är unikt och fungerar som en slags streckkod som berättar vem vi är - och vem vi är släkt med.

DNA går i arv från föräldrarna

Streckkoden är sammansatt av två set upprepningar, då vi ärver en kromosom från var förälder.

Genom att jämföra DNA-spår från olycksplatsen med insamlade prover från anhöriga kan utredarna på så sätt sätta namn på flygkraschens offer.

DNA-teknik upptäckt av en slump