ensomhed top

Ensamheten finns i dina gener

Ditt genetiska arv spelar en avgörande roll i hur du upplever ensamhet under ditt liv. Det visar en stor studie från USA.

23 mars 2017 av Nanna Vium

Känslan av att vara utanför, isolerad och ensam med sig själv och sina tankar.

Ensamhet är ett gigantiskt problem för miljontals människor i världen och kan påverka tillvaron under både korta och långa perioder – ibland helt utan uppenbar anledning eller förklaring.

Men nu har en grupp forskare från bland annat University of California i USA upptäckt att en del av svaret på det hälsohotande tillståndet finns i våra gener.

Människor reagerar olika

Genom att analysera genetisk data och hälsoinformation från mer än 10 000 amerikaner såg forskarna att ärftlighet ligger bakom mellan 14 och 27 procent av en persons benägenhet att känna sig ensam i livet.

Vilket, enligt forskarna, kan vara en av förklaringarna till varför vi reagerar olika på samma sociala situation.

”Två människor med samma antal vänner och familjemedlemmar kan uppfatta sin situation helt olika. Den ena kanske tycker att det är fullt tillräckligt, medan den andra personer känner sig ensam”, säger Abraham Palmer som är psykiater vid University of California i San Diego och studiens forskningsledare bakom studien som just har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Neuropsychopharmacology.

Kommer peka ut gener

Enligt Palmer blir nästa viktiga steg att hitta exakt vilka specifika genetiska variationer som gör människan särskilt påverkbar för ensamhet i livet, så att vi i framtiden kan bli bättre på att identifiera problemet och behandla de psykiska skador som kan följa av de plågsamma känslan.