Duktiga läsare har sin förmåga i generna

1 september 2009

Föräldrar kan läsa högt för sina barn precis hur de vill, för det är inte högläsningen som har störst inflytande på hur bra barnen blir på att läsa, när de börjar skolan. Detta visar ny forskning i bland annat Australien. Forskarna har följt mer än 600 tvillingpar i USA, Australien, Norge och Sverige, och slutsatsen är klar: det är generna som bestämmer vilka av barnen som utvecklas till att vara läsbegåvade. Lek med ord och högläsning kan aldrig göra ett barn lika bra på att läsa som en uppsättning läsgener, anser forskarna, som nu skall titta närmare på vilka gener det gäller.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: