© Shutterstock

Behöver vi mjälten?

Man hör ofta om personer som fått mjälten borttagen efter en olycka. Är mjälten ett överflödigt organ?

På grund av sitt tunna hölje och den mjuka, spröda konsistensen är mjälten sårbar vid slag eller stötar mot buken. Lyckligtvis kan en skadad mjälte dock lätt tas bort utan att det ger problem.

Bara i enstaka fall kan en saknad mjälte leda till allvarlig sjukdom.

Fördjupa dig i minsta detalj av vårt fantastiska universum med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

Mjälten är placerad på vänster sida av buken uppe under mellangärdsmuskeln. Storleken varierar en del, men i genomsnitt väger den 150-200 gram.

Liknar en lymfknuta

Mjälten fungerar som ett filter i blodomloppet. Den renar blodet från avfall och skadade blodceller. Man kan säga att mjälten är ett slags lymfknuta i blodbanan istället för i lymfbanan.

Mjälten är sålunda en del av vårt immunsystem, men om den avlägsnas tas dess funktioner snabbt över av andra delar av lymfsystemet – nästan helt och hållet.

Bakterier blir farliga

Utan mjälten är vi mer utsatta för allvarliga infektioner med en del specifika bakterier som kan orsaka lunginflammation och blodförgiftning.

Därför råder man alltid personer som saknar mjälten att vaccinera sig regelbundet mot denna typ av infektioner.

Är du trött på fake news och vill ha ordning på fakta?

Få tre nummer av Illustrerad Vetenskap för 79:-. Klicka här.