Satans Yngel

Bebisen skriker sig till titeln som endabarn

Bebisen gråter på natten för att förhindra att mamman ska bli gravid med småsyskon. Det är bebisens evolutionära vapen för överlevnad.

3 november 2015 av Gorm Palmgren

De flesta barn är inte alls glada över att få en lillebror eller lillasyster, då har de inte längre föräldrarnas odelade uppmärksamhet.

Rent evolutionärt finns det också en stor fördel med att vara ensambarn – man behöver inte dela föräldrarnas resurser med andra.

Bebisen och föräldrarna har motstridiga intressen

Enligt utvecklingsbiologen David Haig från Harvard University i USA är just det orsaken till att bebisar ofta håller föräldrarna vakna om natten med hjärtskärande gråt.

David Haigs teori stöds inte av studier, men den bygger på genetiska faktorer om de mycket motstridiga intressen som bebisen och föräldrarna faktiskt har.

Gråt är bebisens största chans för överlevnad

Bebisen gör allt för att överleva, mamman kämpar för att så många av hennes barn över huvudtaget ska överleva medan pappan endast är intresserad av att hålla liv i det barn som han själv har levererat sperma till.

För tusentals år sedan när människan var polygam och en kvinna fick barn med flera olika män utvecklade konfliktens tre parter enligt Haig en rad olika genetiska vapen för att skydda sina egna intressen.

Förhindra att mamman ska bli gravid

Med hjälp av så kallade epigenetiska mekanismer påverkar de var och en efter just sina intressen de gener som reglerar bebisens aptit så att de bestämmer om mamman måste gå upp och amma om natten.

Det förlänger nämligen perioden innan hon kan bli gravid igen.

Bebisen är hemmets verkliga härskare

Det är jobbigt att bli förälder: Bristande nattsömn, bebisgråt och blöjbyte mitt i matlagningen.

Men trots det älskar vi de små nya bebisarna och det kan vi tacka evolutionen för. Naturen har nämligen kodat oss till att inte kunna motstå bebisens störa ögon och runda, mjuka former.

Det kan du läsa mer om i artikeln här: