healthy mice

Löpträning förhindrar tidigt åldrande

Försök med möss har visat att uthållighetsträning kan förhindra tidig död hos möss med speciella mutationer.

21 november 2011

Speciella mutationer i de så kallade mitokondriernas DNA kan göra att man blir fortare gammal och dör tidigt. Det kan löpträning kanske förhindra, visar nya studier.

Mitokondrierna är cellernas kraftverk, som med hjälp av syre omvandlar socker och fett till biologiskt bränsle, som driver cellernas maskineri. Mitokondrierna har sitt eget genom, och djurförsök har visat att mutationer i mitokondriernas DNA kan medföra tidigt åldrande och död. Samtidigt har studier på människor visat att uthållighetsträning kan förbättra hälsan och förlänga livet. Nu har en grupp kanadensiska och amerikanska forskare för första gången påvisat ett direkt samband mellan dessa båda förhållanden.

Det skedde genom ett experiment på möss med mutationer i mitokondrie-DNA. Dessa möss blir sjuka och gamla i förtid och dör tidigare än normalt. Forskarna lät några av mössen löpträna i 45 minuter tre gånger i veckan från det att de var tre månader gamla.

Då mössen blev åtta månader gamla, var de lika friska som helt vanliga möss, och ingen av dem hade dött för tidigt. Möjligtvis kan uthållighetsträning också förlänga livet hos barn med sällsynta mitokondriesjukdomar, som får dem att åldras i förtid.