Rätt genmutationer kan leda till superskelett eller enorma muskler.

© Shutterstock/ Rikke Jeppesen

5 superkrafter som skapats av genetiska mutationer

99,9 procent av din arvsmassa ser likadan ut som alla andra människors. Men den sista delen gör dig unik. Och rätt genvarianter kan göra att du bli superstark, otroligt frisk eller omöjlig att bryta benen på.

11 juni 2018 av Rikke Jeppesen

1. Sprintmuskler

© Wikimedia Commons / tableatny

Sportgenen – så kallar forskarna ibland genen ACTN3 som hjälper kroppen att bilda proteinet alpha-actinin 3. Proteinet spelar en viktig roll för våra vita muskelfibrer, som också kallas de snabba eller explosiva muskelfibrerna eftersom de kan dra ihop sig väldigt snabbt.

Om du har en speciell variant av sportgenen är du i princip byggd för att springa snabbt. Studier har också visat att de flesta professionella löpare har samma variant av sportgenen.

2. Minimalt sömnbehov

Fyra timmar. Så kort nattsömn räcker för en liten grupp människor som även kallas ”short-sleepers”. De känner sig utvilade och lika friska som alla andra även om de behöver betydligt mindre sömn.

Forskare tror att det otroligt låga sömnbehovet är kopplat till mutationer i speciella gener varav en av dem är den så kallade hDEC2-genen.

3. Obrytbara ben

Det finns många människor som har problem med skört skelett – och så finns det vissa människor som har välsignats med motsatsen: Obrytbara ben. Forskare har kommit fram till att den här styrkan kan härledas till en mutation i en gen som kallas LRP5 och som ger extremt tät benstomme.

Forskare vid Yale University i USA har exempelvis hittat en familj i delstaten Connecticut med just den här mutationen. När forskarna undersökte dem kunde de konstatera att många av familjemedlemmarna har ett djupt och brett käkparti med beniga utväxter i gommen och att ingen av dem som hade den speciella genvarianten någonsin hade brutit ett ben i kroppen.

4. Supersmak

Tungan är täckt av smaklökar. I dessa finns receptorer som fångar upp olika smaknyanser.