Topbillede stilhed

3 skäl: Därför är tystnad bra för din hjärna

Världen är full av oljud, som konstant kräver uppmärksamhet från vår hjärna. Men det finns flera goda skäl att då och då sätta omgivningen på "mute" och dra sig tillbaka i tystnaden.

28 juli 2016 av Nanna Vium

Bilbrus, musik och plingande mobiler.

För de flesta av oss är vardagen full av oväsen som konstant intar våra hörselgångar och kräver uppmärksamhet, utan att vi kanske upptäcker det.

Men det finns all anledning att sätta omgivningen på "mute", dra ur hörlurarna och välkomna tystnaden. Flera studier visar nämligen att tystnad är betydligt viktigare för vår hjärna än vi kanske går och tror.

Vi ger dig en snabb övervikt över några av de gynnsamma effekterna med att dra ut ljudkontakten.

1. Tystnad utvecklar nya hjärnceller

I en studie från 2013 gjorde en grupp forskare från bland annat Duke University i USA en överraskande upptäckt när de undersökte hur tystnad och oljud påverkar hjärnan hos vuxna möss.

Forskarna upptäckte att bara två timmars tystnad om dagen sparkar i gång utvecklingen av nya celler i hjärnans hippocampus – en nyckelregion när det gäller minne, känslor och inlärning.

2. Tystnad minskar stress och anspänningar

Studier har visat att även relativt låga oljudsnivåer kan påverka vår hjärna och medföra en förhöjd nivå av stresshormoner, sämre inlärningsförmåga, förhöjt blodtryck och till och med hjärtinfarkt.

Tystnad verkar däremot ha motsatt effekt.

I en studie från 2006 upptäckte ett antal forskare att bara två minuters tystnad är mer avslappnande och spänningsbefriande än avslappningsmusik. Det kom forskarna bland annat fram till genom att mäta förändringar i blodtryck och blodcirkulation i hjärnan.

3. Tystnad får hjärnan att börja arbeta

Studier har visat att hjärnan går in i ett speciellt tillstånd när vi får möjlighet att låta tankarna vandra utan externa ljud och stimuli.

På engelska kallar forskare tillståndet "default mode network", och tillståndet sägs sätta fart på vissa regioner i hjärnan, som bland annat gör oss mer kreativa och gör det lättare att bearbeta våra upplevelser och skapa mening.