Hur undvika att bryta?

Kan man helt undvika brytning på främmande språk, och finns det några modersmål som är mer neutrala än andra?

Endast mycket få människor kan helt klara sig ifrån accenten, när de talar ett språk, som inte är deras eget. Genom år av experimenterande med uttalet av vårt eget språk lägger vi oss till med vanor, som är mycket svåra att bli av med. Tungan lägger sig helt enkelt till rätta som den brukar. Varför en del likväl fullständigt kan slippa brytning, kan forskarna faktiskt inte förklara. De flesta tror dock att det beror både på den medfödda språktalangen och personlighetstypen. Ju mer man är villig att kasta hämningarna och ”apa efter”, desto mindre tydlig blir accenten. Det handlar alltså om att våga förvandla sig lite och strunta i vad andra tänker. Det är en utbredd föreställning att en del modersmål ger mindre påtaglig brytning än andra, men det kan forskarna inte finna några bevis för. Att en del nationer är bättre på främmande språk beror inte på deras modersmål, utan på att de utsätts för andra språk tidigare i livet.