Gener, OL topbillede

De här generna skapar guldchanser under OS

Tuff träning och en vilja av stål räcker inte om du vill nå toppen inom en idrott. Du måste också ha rätt gener. Forskare har identifierat över trettio gener som ger idrottare försprång.

4 augusti 2016 av Gorm Palmgren

Vi är alla olika i idrottens värld. Vissa människor är födda med kroppar som alltid klarar lite mer.

Saknar du en eller flera av de här vinnargenerna blir det svårt för dig att nå långt i OS jämfört med de idrottare som har dem.

Ger uthållighet och styrka

Bland de mest berömda vinnargenerna är det "sprintgenen" ACTN3 som ger den typen av snabba muskler som behövs inom sprint.

Faktum är att alla människor har ACTN3-genen, men hos 20-50 procent av befolkningen har genen muterat och det är en dålig utgångspunkt om man drömmer om guld på 100 meter.

Optimerar energiförsörjningen

Genen PPARGC1A säkrar optimal transport av syre och glykos i blodet och ökar energiomsättningen, vilket särskilt gynnar cyklister och andra som behöver prestera hårt under lång tid.

Reparerar muskelskador

Sju gener, bland annat IL-1?, säkerställer att muskelskador repareras fort och att musklerna snabbt ställer in sig på att arbeta hårt.

Ökar hjärtats kapacietet

CREB1 och tre andra gener gör att hjärtat klarar att arbeta maximalt och pumpa ut exakt den mängd blod som kroppen behöver. Speciellt sprinters, där blodet behöver behöver pumpas ut snabbt, har nytta av de här generna.

Ökar lungornas kapacitet

En gen vid namn APOE stärker lungorna och ökar syreupptagningen. Det är en fördel speciellt inom löpning, cykling och segling.

Förebygger skador

Genen COL1A1 ger idrottaren starka senor och ledband så att kroppen klarar intensiv träning bättre. Speciellt gymnastik, löpning och klassiska friidrottsgrenar är tuffa mot senor och leder.

Hjälper ämnesomsättningen

Genen AMPD1 optimerar omvandlingen och förbränningen av fett och glykos. Därmed har kroppen bättre möjlighet att få energi från fett i stället för socker, vilket är speciellt praktiskt i uthållighetssporter där sockret i kroppen tar slut.

Gener avgör vinstchanserna