nb_u12 Yeti

Ny forskning tar död på den förfärlige snömannen

Förra året hittade genetiker bevis för att sagoväsendet yetin i verkligheten är en okänd björnart som strövar runt i Himalaya. Men nu avlivar forskare myten igen: DNA-bevisen kommer från en vanlig brunbjörn.

19 mars 2015 av Malene Breusch Hansen

Det skapade rubriker i hela världen, när en forskare förra året hittade bevis för att sagodjuret yeti är en ny okänd björnart.

Bryan Sykes från University of Oxford hade analyserat hår, som antogs komma från den håriga besten. Han kom fram till att DNA:et i hans prover var fullständigt identiskt med det som påträffats i en 40?000 år gammal isbjörnskäke.

Resultatet fick honom att dra slutsatsen att en mystisk hybrid mellan en brunbjörn och en isbjörn gömmer sig i Himalayas berg och är upphovet till myterna om det stora monstret.

Men nu har en forskargrupp från the Smithsonian i Washington synat genetikerns undersökning i sömmarna och deras slutsats är milt sagt mycket mindre spektakulär: De menar att håren kommer från en helt vanlig brunbjörn.

Brunbjörnen i Himalaya passar bra in på områdets legend om yetin, då den precis som mytologiska monstret kan gå upprest på bakbenen.