parapsykologi

Parapsykologi: Deltag i försök

Kan du gissa vilket ljudklipp du kommer att höra eller märka när någon annan tänker på dig? Det är några av de roliga försök du kan delta i på den brittiske forskaren Rupert Sheldrakes webbplats.

7 februari 2013 av Gorm Palmgren

Rupert Sheldrake undersöker om parapsykologiska fenomen som tankeläsning, klärvoajans och prekognition verkligen existerar. Genom att göra testerna på hans webbplats deltar du automatiskt i hans forskning.

Parapsykologi är naturlig

Genom sin forskning vid Trinity College, Cambridge, i England har Rupert Sheldrake blivit övertygad om att parapsykologiska fenomen är helt naturliga, och han har en egen teori om hur de fungerar.

Enligt honom har ingen människa något personligt medvetande i sin egen hjärna, utan i stället delar vi alla ett gemensamt medvetande, som kan jämföras med ett moln av kunskap. Ju mer man känner eller liknar en annan människa, desto mer av molnet delar man med varandra. Sett utifrån det perspektivet är det inte svårt att föreställa sig att man kan läsa varandras tankar eller direkt förstå vad andra känner.

Gör testerna

Bli försöksperson för Rupert Sheldrake genom att göra dessa tester.