nb_u03 Rihanna

Rihanna tar bort smärtorna

De ljuva tonerna av popsångerskor som Rihanna och Taylor Swift fungerar som smärtstillande efter stora operationer på barnavdelningen, visar ett nytt storskaligt försök.

15 januari 2015 av Carsten Nymann

Barn och unga som har genomgått större operationer kan slippa potentiellt farlig smärtstillande medicin, om de istället får en dos popmusik.

Slutsatsen kommer efter en ny stor undersökning på det amerikanska Northwestern University i staten Illinois i USA.

Musiken var individuellt och personligen utvald av de 9-14-åriga patienterna, som enligt forskarna föredrog de två popsnörena Rihanna och Taylor Swift.

Musiken lurar hjärnan

Enligt den ledande forskaren bakom försöket, Santhanam Suresh, lurar musiken hjärnan så att den inte "upptar" upplevelsen av smärta på patientens mentala "hårddisk".

“Idén är att om du inte tänker på smärtan, upplever du inte den heller i lika hög grad som du annars skulle ha gjort. Vi försöker flytta den mentala fokuspunkten”, förklarar han.

Rihanna lindrar intensiv smärta

En av forskarnas överraskande upptäckter var att musiken fungerade oavsett intensiteten i smärtan som patienterna inledningsvis gav uttryck för.

Försöket som genomfördes med 60 patienter, är enligt forskarna det hittills grundligaste av sitt slag.

Tidigare undersökningar har också visat på ett samband mellan musik och smärtlindring vid små ingrepp.