© Anton_Ivanov // Shutterstock

Gåtan om den blå mayafärgen är löst

Forskare har hittat receptet på den hemlighetsfulla färgen.

1 september 2009

Hur mayafolket tillverkade sin karaktäristiska blå färg har länge varit en gåta för arkeologerna. Nu har ett forskarlag under ledning av Dean E. Arnold från The Field Museum i USA funnit svaret.

Maya blue, som färgpigmentet kallas, kan stå emot syra, väderslitage, moderna kemiska medel och åldrande. Av denna anledning räknas färgämnet som en av de största tekniska och konstnärliga uppfinningarna i de mellanamerikanska kulturerna.

Forskarna har länge vetat att pigmentet, som upptäcktes 1931, är tillverkat genom en unik kemisk reaktion mellan växtextraktet indigo och lermaterialet palygorskit och de nya forskningsresultaten ger närmare besked.

Kopplingen sker när indigoblad och palygorskit smälts ihop med kopalrökelse. Den senare är baserad på ett slags harts, som mayafolket använde för såväl medicinska som rituella syften.

Det markanta blå färgämnet användes i samband med offer av både människor och olika föremål till regnguden Chaak. Denne gud spelade en viktig roll för mayafolket på den norra delen av Yucatanhalvön, där det om våren bara regnar ytterst lite.

Med den nya kunskapen om maya blue har forskarna även kommit fram till varför man hittat så mycket blå färg i en offerbrunn i mayafolkets heliga stad Chichén Itzá. Färgen satt på de offergåvor som kastades i brunnen.